Friday, September 11, 2009

Topik : Fisiologi Senam - Sains Sukan STPM Kertas 2 (966/2)


Ulangkaji / Latihan fokus untuk peperiksaan Sains Sukan K2 (966/2) sila tekankan topik dbawah utk bahagian struktur & esei (2 soalan struktur & 2 soalan esei)

1. Definisi Fisiologi senam, sumber tenaga semasa melakukan latihan / ekesasis - Sistem Anaerobik Alaktik@ATP-PC@phosphagen & Laktik, Sistem Aerobik- Kitaran Kreb, ETC, Glikolisis dan cth sukan yg menggunakan sistem tenaga yang dinyatakan (ingat dan tumpukan bahagian ini kerana kemungkinan keluar dibahagian struktur atau esei)

2. kelesuan otot dan saraf - faktor dan strategi melambatkan/menangani kelesuan otot dan saraf semasa latihan/ekesais(bahagian yang berpotensi untuk keluar dibahagian struktur dan esei)

3. Sistem otot - mekanisme pengucupan otot, jenis fiber otot-Sentak lambat&cepat berserta cth atlet yang terlibat dalam sukan yg melibatkan jenis fiber otot yang dinyatakan,jenis penguncupan otot- isometrik,isotonik-konsentrik, esentrik(berpotensi untuk disoal dibahagian struktur)

4. Sistem respiratori - sruktur dan fungsi(berpotensi disoal dibahagian struktur), mekanik pernafasan, isipadu dan kapasiti paru2-perbezaan tidal volume antara trained dan untrained individu/atlet(berpotensi disoal dibahagian struktur)

5. Sistem kardiorespiratori - sistem kardio-struktur jantung dan fungsi, respon jantung semasa senaman, kesan latihan ke atas kardio-respiratori, regulasi & ventilasi pulmonari semasa latihan/senaman

6. Sistem edokrina - organ,jenis hormon yang dirembeskan dan fungsi hormon (berpotensi untuk disoal dibahagian struktur)

7. kesan latihan/senaman ke atas - adaptasi, kompensasi,recovery

8. Kesan/pengaruh persekitaran ke atas prestasi atlet - termoregulasi

9. Aktiviti fizikal dan kesihatan - gaya hidup sedentari dan penyakit hipokinetik/obesiti (berpotensi disoal secara umum dibahagian esei bagaimana strategi membantu menangani masalah tersebut ke arah gaya hidup sihat dan kepentingan membuat pemeriksaan kesihatan

2 comments: